У Києві посеред Дніпра, неподалік від Південного мосту та Осокорків, розташований незвичний об'єкт — кругла залізобетонна вежа, що виступає з води на кілька метрів. Її справжнє призначення відомо лише одиницям, тому вежу називають і вогневою точкою часів Другої світової війни, і входом до сталінських тунелів, і старовинним фортом. Проте всі ці теорії є помилковими. Насправді посеред Дніпра знаходиться девіаційна вежа.
"Телеграф" вирішив розповісти читачам про справжнє призначення цього об'єкта, історію його будівництва та місце, де він зараз розташований.
Девіаційна вежа — це об'єкт, за яким судна коригують свої компаси. Ця вежа з'явилася на Дніпрі у 1983 році. Спочатку вона була побудована там, де зараз знаходиться Південний міст. Але потім, коли розпочали будівництво мосту, її перенесли далі — вниз по річці, трохи на південь.
Лише перенесення цієї споруди коштувало 2 мільйони радянських рублів, і на той час це були величезні кошти. Відповідно, ця споруда має дуже важливе значення.
0Вежа має циліндричну форму. На її стінах закріплені металеві троси та сходи, а на верхівці розташована технічна конструкція з металу. Вся решта частина вежі виконана з монолітного бетону, оскільки це дуже важливо для точності її роботи.
Девіаційна вежа або пал — місце, де моряки налаштовують корабельні компаси. Кожне судно зобов'язане щорічно усувати похибки в роботі свого магнітного компаса, а оскільки Київ знаходиться на стику двох водосховищ, то будь-яка помилка в навігації може призвести до трагічних наслідків.
2Навіть ті кораблі, які оснащені за останнім словом техніки, зобов'язані проходити цю процедуру. Адже електроніка може просто вийти з ладу, а класичний компас ніколи не підведе. Проте компаси, з цілої низки причин, мають властивість з часом збиватися. Тому їх потрібно періодично налаштовувати та усувати похибку, яка називається магнітною девіацією. Саме для цих цілей і призначена девіаційна вежа.
Існує регламент, згідно з яким кожне судно повинно раз на рік пройти процедуру налаштування компаса на девіаційній вежі та отримати відповідну довідку, яка дає право експлуатації судна.
Налаштування компаса судна відбувається наступним чином: за допомогою спеціального обладнання девіатор звіряє показання компаса з координатами вежі і налаштовує його на правильні показники у разі відхилень.
Після цього девіатор виписує судну довідку і ставить "мокру печатку" — без цього документа корабель не має права відправитися в плавання. Зараз у Києві залишився всього один спеціаліст-девіатор, а по всій Україні їх навряд чи набереться десяток.
Об'єкт розташований посеред Дніпра, між Осокорками та Жуковим островом. Увидіти вежу можна з берега: вулиця Набережно-Корчеватська, 90 (правий берег) та вулиця Садова, 86 (лівий берег).
До вежі також можна підплисти на човні та розглянути її зблизька.
5 6Нагадаємо, мало хто знає, що в 1857 році на місці сучасного столичного Воздухофлотського мосту була побудована дерев'яна Тріумфальна арка. Звели цю нетипову для столиці споруду на честь приїзду в Київ імператора Олександра ІІ та Марії Олександрівни. З столичною аркою пов'язана дуже цікава та заплутана історія, яка відома одиницям.
Раніше "Телеграф" розповідав про те, де в Києві знаходиться атмосферна покинута готель з позаминулого століття і як виглядає цей готель-"привид". На жаль, будівля давно спустошена і не приймає постояльців, проте це місце продовжує будити уяву сучасників і привертати увагу цінителів колоритних споруд з минулого.